Universitetet i Bergen har benyttet epost siden 1985 da vi ble koblet til EARN/BITNET. UiB ble to år senere knyttet til internettet og epost ble svært populært! Siden dengang har epost blitt brukt for en rekke interne og eksterne formål. Både studenter og ansatte har kunnet benytte epostkontoen sin såvel faglig som privat.
Derfor opplever UiB også at mye uønsket epost forsøkes sendt til eller via våre maskiner og vi har i mange år sett oss nødt til å iverksette en del mottiltak.
Mottatte meldinger vs avviste meldinger

Gammel historie
Prosent avviste meldinger

Meldinger sendt til ikke-eksisterende adresser

All spam
- Fortsatt fungerer grålisten
- og blokkering av ip-nummer tar mye.
- de andre avviste er splittet opp under.

Spam avvist av andre regler
- Vi bruker Spamassassin
- og kan også blokkere lokalt på ulike måter.

Spam fra tulleadresser og "fra oss selv"
- 'tulleadresser' er enten bruk av domenenavn (til høyre for @) som ikke finnes eller er uriktig registrert på internettetets navnetjenere (DNS). Kurven inkluderer også forfalskede avsendere fra ikke-eksisterende epostadresser hos kjente .com-domener.
- 'fra oss selv' eller 'unautenticated sender', er kjente knep av spammerne hvor de
prøver å unngå spamfiltre ved benytte en avsenderadresse som tilhører en selv eller andre på UiB.
Se hvordan du selv kan unngå å gå i fellen når du er på reise.

Karantenestillt epost
Dette er ekstraordinære tiltak som periodisk må settes inn når pågående kampanjer ikke lar seg stoppe på annen måte. Karantenestillt epost må manuellt gjennomsees og gjør det mulig å forbedre filterne våre, enten eposten burde vært sluppet gjennom eller stoppet.Utsatt kan være:
- epost med passord
- epost med sære vedleggstyper
- epost med fantastiske pengesummer
- epost med utrolige gratulasjoner
- o.l. etc

Virus i epost var lenge et stort problem, men dominerer ikke lenger
[Mer om SPAM] [Send me weekly reports] [Dont stop ANY mail] [Make unblockable address]